Tijdens de aandeelhoudersvergadering op 1 juni a.s. van Alphabet, het moederbedrijf van Google en YouTube, staat nepnieuws op de agenda. Dat is niet gebruikelijk, en het bedrijf heeft dan ook verwoede pogingen gedaan dat te voorkomen.

Mediaorganisaties, waaronder Mediahuis, en fact-checkers bekritiseren Google en YouTube al lange tijd, omdat ze verspreiders van nepnieuws en misinformatie een platform bieden. Zo stimuleren zij die verspreiders met hun algoritmes om steeds extremere beweringen te doen en daarmee advertentiegeld op te halen. Google verdedigt zich steevast door te wijzen op het beleid dat het heeft tegen nepnieuws en door te stellen dat het slechts doorgeefluik is.

Mhpf merkt dat dit een onderwerp is dat leeft bij de achterban. Het eerste dat het fonds deed toen het in 2021 vermogensbeheerder Robeco aanstelde als uitvoerder van het engagementprogramma – gericht op het aanspreken van bedrijven op misstanden op milieu- en sociaal terrein – was pleiten voor de aanpak van nepnieuws. Bestuurslid en chef nieuwstafel van De Telegraaf Marco van der Laan is dan ook blij dat Robeco erin is geslaagd juist dit onderwerp bij Alphabet op de aandeelhoudersvergadering te krijgen. “Alphabet wordt opgeroepen om niet enkel met beleidsstukken te wapperen, maar om onafhankelijke onderzoekers te laten analyseren of dit beleid wel echt helpt.”

Ook over de vraag of het wel logisch is voor een pensioenfonds om zich met dit onderwerp bezig te houden, is hij helder. Van der Laan: “Natuurlijk zit er ook een sociale kant aan voor onze deelnemers. Dat je op verjaardagen de vraag krijgt waarom ‘jouw krant’ niet groots uitpakt over sterfgevallen na vaccinaties. Maar dat is niet het enige. Als aandeelhouder zien we dat ook een machtig bedrijf als Google flinke imagoschade kan oplopen door nepnieuws.” Concurrent Meta (Facebook) kreeg een paar geleden al te maken met een advertentieboycot. Die raakt een bedrijf rechtstreeks in de portemonnee.

Meest recente nieuws

14 februari 2024

Wijziging in de Keesing pensioenregeling vanaf 1 januari 2024

Vanaf 1 januari 2024 heeft  Keesing Media Group een nieuwe overeenkomst voor de uitvoering van de pensioenregeling afgesloten ...
Lees meer
25 januari 2024

Deelnemersvragen en antwoorden na mededeling geen verhoging pensioen per 1 januari 2024

Een aantal deelnemers heeft naar aanleiding van het nieuwsbericht dat Mhpf de pensioenen per 1 januari 2024 niet ...
Lees meer
22 januari 2024

4e kwartaalbericht 2023

De financiële positie van Mediahuis Nederland Pensioenfonds (Mhpf) veranderde in het vierde kwartaal als gevolg van een abrupte ...
Lees meer